8. juli – Yosemite/Death Valley

.. Mono Lake, bøffel-meatloaf og 42 grader i skyggen ..

Vi vågner omkring kl. 7.30 og får hurtigt pakket vores bagage. Jonas og Allan henter morgenkaffe og is til køletasken. Efter morgenmanden i det fri pakker vi bilen og tjekker ud af vores telt. Vi ser ikke noget til bjørnene under vores ophold i Yosemite. Allan mener, at han hørte dem rumstere på et tidspunkt om natten, men så talte de pludselig spansk …

Mod Tioga PassNu går turen mod Death Valley. Vi kører ud af Yosemite Valley samme vej, som vi kom ind – det er den eneste mulige vej – og drejer nordpå mod Tioga Pass. Og vi tanker benzin!!! Passet er kun åbent 4-5 måneder om året. Resten af tiden er der for meget sne. Vi kommer igennem passet og kører mod Mono Lake. Igen FLOTTE vista points, som skal fotograferes. Ude af nationalparken stopper vi ved Whoa Nellie Deli, som er kendt for sit farsbrød af bøffel. Det prøver Jeppe og Allan, og det smager ganske fint. I butikken køber Jonas en ”David Crockett” hat med bæverhale, og Allan køber en billig strå-cowboyhat som beskyttelse mod solen.

Mono LakeVi kører efter frokosten ned til Mono Lake og ser de underlige kalktuf, som stikker op af søen. Det ligner et landskab fra en fremmed planet. Meget mystisk og spændende. Søen er utrolig salt, og der lever ingen fisk. Til gengæld myldrer det med små fluer. Der er millioner af dem, men de bliver i det salte sand og generer os ikke. Guidebogen fortæller at indianerne spiste dem.
Skilt Furnace CreekNå, vi må videre mod Furnace Creek, som ligger endnu 4 timers kørsel væk. Så vi kører sydpå mod blandt andet Bishop og videre mod sydvest ind over bjergene og ind i Death Valley. Vi kan mærke varme bliver mere intens. Turen tager omkring de 4 timer, og vi ankommer omkring kl. 19.30. Da vi stiger ud af vores kølige bil, er det som at få en hammer i hovedet. Det kan også beskrives som at stå i en sauna med en tørrehjelm på hovedet. Varmen er helt utrolig. 42 grader ved aftenstid!!
Death ValleyVi tjekker hurtigt ind og får os installeret på det lidt slidte, men rene værelse, der heldigvis har aircondition. Køleskabet på værelset fyldes med flasker med vand. Så går vi hen for at spise aftensmad. Turen fra værelset og til restauranten er på omkring 300 meter og på den tid løber svenden ned af panden. Varmen er ufattelig. Vi spiser og skynder os tilbage til værelset og skifter til badetøj. Så er det ned i poolen. Vandet er forfriskende og dejligt, og vi bliver der i en times tid. Turen tilbage til værelset forgår i vådt badetøj og med håndklædet om nakken 🙂

Trætte går vi i seng og glæder os over vores aircondition. I morgen går turen videre til Las Vegas.

Dagen i dag har været ekstrem.

Dag 4 -  307 miles - 493 km